Національна громадська платформа
«Реформуємо МВС: прозорість та відповідальність»

http://police-reform.khpg.org/index.php?id=1427415062


Сьогоднішні проблеми в міліції. Що треба міняти в першу чергу? Погляд з середини про наболіле.

27.03.2015
автор: Станіслав
Звернення до міністра МВС
від працівників районого відділу УМВС України

Система МВС України вже багато років потребує реформ, оскільки такий стан справ який існує зараз, інакше як "безлад" назвати не можна.
1). Про корупцію в системі.
Останні роки керівництво МВС наказувало нам створити у населення впевненість у спроможності міліції виконувати покладенні на неї обовʼязки, але тільки не сказали яким чином це зробити, без матеріально-технічного забезпечення. У нас не вистачає необхідного для роботи, не вистачає приміщень, не вистачає транспорту, не вистачає навіть наручників, рацій, бронежилетів, бензину взагалі не має. Коли для того, щоб виїхати за викликом на місце події, треба або заправляти машину з власної кишені, або просити гроші у заявника на бензин, щоб до нього приїхати, то про яку впевненість у населення може йти мова. Наприклад, якщо в процесі роботі по якій заяві чи по кримінальній справі отримано інформацію про перебування злочинця чи викраденого майно у іншому місті чи районі, і щоб туди поїхати знову треба просити гроші на бензин у потерпілих.
Про таке поняття як "командировочні кошти" вже всі забули багато років тому, а таке поняття як "оплата праці у вихідні, чи святкові, чи понаднормові, чи нічні години" ніхто і не знає. Ми не кажемо за тих співробітників, які несуть чергування по змінах за графіком, бо вони після чергування мають час на відпочинок в 2- 3 доби, ми кажемо про тих співробітників, які кожен день приходять вранці на роботу, в тому числі і у вихідні і у святкові, і змушені працювати до 22-23 години. Зате всі співробітники знають таке поняття як "безкоштовна" робота за рахунок особистого часу. Це наприклад робота у вихідні дні або патрулювання у позаробочий час (через відсутність служби ППС) за рахунок особисто часу.
Керівники РВ кажуть "грошей немає і не буде, і щоб кудись їхати - їдьте за власний кошт або відшукуйте можливості". За власний кошт багато не наїздиш, та частіше за все просто не має такої можливості постійно заправляти автомобіль з власної зарплати, адже вона і так мала і порою не вистачає на проживання.
А вислів "відшукайте можливості" - хіба це не підштовхування до корупції, з якою керівництво МВС так голосно бореться на шпальтах газет та приймаючи нові закони і накази.
Окреме питання коли до РВ на певний період направляють прикомандированих співробітників, яких начальник РВ "зобовʼязаний" забезпечити проживанням і харчуванням. Це близько 10 тис грн. на місяць, які він повинен дістати з власної кишені, або десь взяти. І як він після цього не задумається де ж взяти гроші. Питання в тому чому держава не оплачує командировку держслужбовців?
Але вже час зрозуміти правду, як може МВС боротися із корупцією, якщо сама система існує тільки завдяки корупції. Корупція є і буде існувати в системі, до тих пір поки не буде належного фінансування державного органу, щоб він зміг існувати самостійно і незалежно фінансово від населення.
Це добре видно на прикладі всіх інших країн Європи (окрім України), де поліцейські отримують гідну зарплатню та матеріально забезпечені всім необхідним для роботи, тому і не спокушаються на хабарі.
Цього можна добитись тільки шляхом підвищення зарплат та належним матеріально-технічним забезпеченням, а вже потім ставити задачі.
Як міліція може виконувати покладенні на неї завдання не отримуючи необхідного для цього фінансування:
- чим возити арештованих,
- чим платити за комунальні послуги в РВ
- чим платити за канцелярські вироби, папір, конверти
- чим заправляти принтер, щоб друкувати документи
- за що ремонтувати транспорт
- за що придбавати технічні засоби
- чим заправляти автомобілі, щоб їздити, а їзди треба багато, майже вся діяльність міліції повʼязана із необхідністю пересування на транспорті і витрати на бензин найбільша проблема.
Кожен день саме актуальне питання у співробітників де взяти бензин, щоб мати змогу виконувати свої обовʼязки. Ми не кажемо за велике місто де пересуватись можна на громадському транспорті, ми кажемо про обслуговування району із селами, які розташовані за 20-30 кілометрів від РВ. Та якщо поїздка по району - це іще півбіди, а якщо повстає питання про командировку у іншу область - тут питання взагалі заходить у глухий кут. Це означає витратити 1000-1500 гр з власної зарплати.
Зараз міліція існує в режимі "Підножний корм"
Тому і існують самогонні точки, нелегальні металоприймальні пункти, браконьєри та ще багато проявів порушення закону, тому що вони забезпечують діяльність міліції. Щоб виїхати на місце злочину треба - не скласти протокол на самогонщика, щоб виконати привід суду, треба закрити очі на незаконне приймання металу і т.д. Із цими проявами порушень закону можна швидко покінчити, але тоді міліція взагалі не зможе виконувати ніякі задачі, бо не буде з кого брати на бензин, а без бензину не має можливості виконувати задачі.
Наприклад дільничному інспектору доручають розгляд заяв від населення, для цього йому потрібно обʼїхати кілька сіл, йому доручають виконувати постанови суду про привід свідків по району, але яким чином він може це зробити без службового автомобіля і без бензину? Тому і існує корупція.
ДАІ-шники, по суті перетворилися у РВ на постачальників. В народі їх вважають хабарниками, як і тих дільничних інспекторів, які отримують "дань" з порушників на дільниці, але мало хто в народі знає, що ті гроші, які вони отримують незаконно, вони не кладуть у кишеню, а витрачають на роботу, в більшості випадків на бензин.
Можливо ДАІ-шники з обласних управлінь, взводів супроводу, ДПС, та інші служби, які працюють у обласних управліннях і забирають хабарі собі у кишеню або діляться із керівництвом, тому що у них немає території обслуговування, але у районному відділені за допомогою хабарів вони забезпечують життєдіяльність райвідділу.
Так ми не кажемо, що всі співробітники міліції чесні, ми впевнені що є і справжні хабарники, які беруть для власного збагачення, але якщо останнім часом збільшилася кількість співробітників яких спіймали з хабарами, які становлять невелику суму 1000-2000 грн, то може треба подивитись у корінь проблеми відшукати її причини. Що підштовхнуло працівника взяти таку невелику суму, під загрозою кримінальної відповідальності? Та ретельно шукати їх не треба, вони на поверхні:
- це відсутність фінансування і матеріально-технічного забезпечення необхідного для роботи,
- це низькі зарплати, які не відповідають навантаженню і обсягу роботи,

2). Відсутність матеріально-технічного забезпечення
Зараз в РВ існує заборгованість за електроенергію, за газ. Були періоди коли навіть світло вимикали в робочий час на кілька годин з метою економії. Постачальники взагалі погрожують відрізати РВ від електроструму. Будемо працювати при свічках та писати олівцями, як правоохоронці "європейського зразка". Опалення вмикають тільки коли на вулиці мороз, але коли на вулиці +2 С, то в кабінетах теж дуже прохолодно. За вмикання в кабінетах електрообігрівача чи електрочайнику, начальник погрожує вираховувати кошти з зарплат. Чому співробітники повинні утримувати державний орган за власні кошти?
Навіть робота в міліції починається з того, що:
- службове посвідчення треба купувати за власний кошт.
- формений одяг треба купувати за власний кошт.
У РВ в кабінетах працівників, вже давно відключені міські телефони за заборгованість, відключений міжміський звʼязок, відповідно не має можливості звʼязатись по службових питаннях з іншими органами, відправити чи отримати факс.
Були випадки коли через відсутність бензину слідчо-оперативна група змушена була добиратись на місце виклику по місту пішки або на громадському транспорті.
Може з МВС якісь кошти і виділяються але до РВ вони не доходять, генерали їздять на крутих іномарках, майже через день до РВ приїздять перевірки з області, перевіряючих вже стало більше ніж працюючих. Якщо їм дають бензин витрачати його просто так, без діла, для галочки про перевірку, то чому його не дають для роботи дільничним, оперативникам, слідчим, тим хто виконує ту роботу задля чого і створена міліції - розкриття, розслідування та попередження злочинів.

3). Відсутність соціального захисту.
Чому в країні одні закони виконуються, а інші ні? Ті закони і накази, які вимагають виконання обовʼязків, перевіряються і дотримуються суворо, за порушення них співробітники притягуються до суворої відповідальності. А чому не дотримуються ті вимоги законів і наказів, якими передбачені норми належності, ті пункти де написано про матеріально технічне забезпечення, що співробітники забезпечуються кабінетами, персональними копʼютерами канцелярськими приляддями, ( ми вже не кажемо про забезпечення житлом - це вже зовсім з розділу фантастики).
Чому наша держава піклується тільки про злочинців, обвинувачених та заарештованих:
- для них європейські права,
- для них камери із євроремонтом,
- для них харчування за європейськими нормами,
- а чому правники міліції - існуйте як не-будь?
Для заарештованих у камерах ремонти роблять перш за все, а чому не хто не дивиться в яких умовах працюють самі співробітники міліції? Та їхні кабінети ремонту потребують більше, тому що не бачили його з часів зведення будівлі: дах протікає, штукатурка обсипається, шпалери відстають.
Чому ніхто не турбується питанням соціального захисту працівників? Так він є на папері, у законі, але у житі ніхто його не бачить.
В Законі "Про міліцію" написано, що працівники міліції мають право на 50% знижку оплати за комунальні послуги, але в житі цей закон не діє. Комунальні підприємства відправляють за довідкою до Центру соціального забезпечення, а там посилаються на Постанову КМУ № 426 від 31.03.2003 року в якій написано, що такі відшкодування за рахунок виділень з бюджету на міністерство. Тобто працівник міліції повинен заплатити сам повністю всі комунальні послуги, а потім принести чеки до бухгалтерії РВ, і з бухгалтерії РВ йому повинні компенсувати 50% вартості. Але враховуючи фінансування МВС на 20-30% від належного та описані вище проблеми із матеріальним забезпеченням, то грошей на рахунку РВ ніколи не має.
Та на всі запитання у керівників відповідь одна - не подобається - звільняйся.
Коли міліціонер сам безправний і незахищений, то в нього не буде бажання захищати права і свободи інших.

4). Кадрові проблеми
Зараз в РВ існує некомплект і працює близько 60 % працівників, а їм ставлять задачі як для 100% то вони виконують роботу за двох. За останні роки ми бачимо лише скорочення штату, тобто на тих хто залишився підвищується навантаження, а про підвищення зарплати й мови не має.
У системі майже не залишилось професійного ядра. Зараз у райвідділі майже 80% співробітників зі стажем від 0 до 2 років. Та серед них висока плинність. Молоді працівники приходять, бачать стан справ, хапаються за волосся зі словами "Куди я потрапив" і звільняються. Досвідчених професіоналів зі стажем понад 10 років залишилося одиниці, та вони не в змозі працювати за весь РВ.
Через відсутність гідної зарплати та матеріального-технічного забезпечення до міліції ніколи не прийдуть або не захочуть залишатися справжні професіонали.


5). Гонитва за показниками на шкоду захисту прав і свобод громадян
Керівництво МВС останні роки вимагало виключити практику гонитви за показниками, але на ділі нічого не змінилося і ця гонитва існує до сих пір.
Керівництво УМВС області на початку кожного місяця ставить план по показниках для кожної служби та кожну декаду (10 діб) вимагає показників - статистичних карток (які виставляються на виявлення та розкриття злочинів) за будь-яких умов. Наприклад вилучення наркотиків, виявлення збуту наркотиків, вилучення вогнепальної зброї. Неважливо чи є у вашому районі кримінальна вогнепальна зброя, наркозбувальники, наркопритони чи ні, і таке інше, план треба виконати, бо інакше - сувора дисциплінарна відповідальність аж до усунення з посади. Питання ставиться так, що статистичні картки за декаду потрібно вистави 9 числа, бо 11 числа вони вже не потрібні, за місять треба виставити до 30 числа бо 1 числа вони вже не потрібні. Незрозуміло, якщо кримінальна справа буде закінчена не 9, а 11 числа то чому вона вже нікому не потрібна. Також статистика просто "повинна" бути не гіршою ніж за минулий рік. Якщо в січні 2014 року було закінчено в РВ - 50 кримінальних справ, то в січні 2015 їх повинно бути також 50 і не на 1 менше. І нікого не хвилює, що в січні 2015 можливо вчинено менше злочинів і кримінальних справ зареєстровано лише 30. Вимагають закінчити 50 за будь яких умов. Тих начальників РВ, які не забезпечують показники викликають на нараду в УМВС, оголошують дисциплінарні стягнення, погрожують звільненням з посад. Начальники повертаються до РВ злими та в свою чергу карають майже всіх співробітників, урізають рівень зарплат.
Біда в тому що гонитва за показниками, за виконанням плану іде на шкоду реальному забезпеченню захисту прав і свобод громадян, повному і всебічного розгляду всіх обставин правопорушень. Бо головним виявляється є не допомога людям, не захист їх прав та свобод, а те щоб показники були не гірші ніж за минулий місяць, за минулий рік, або порівняно із іншими РВ області.
Коли вимагають поспіх прийняти рішення по свіжих не всебічно опрацьованих матеріалах, то це аж ніяк не іде на користь якості таких розслідувань, і як результат деякі з них скасовуються органами прокуратури та суду, або оскаржуються невдоволеними громадянами.
Але в умовах нового кримінально-процесуального законодавства робити показники на рівні минулих років дуже важко, через те що в декілька разів підвищилось навантаження на слідчі підрозділи по кількості кримінальних проваджень, а кількість працівників залишились як і була.
Але для керівництва УМВС області головне не захист прав і свобод громадян, не обʼєктивний і всебічний розгляд правопорушень, не якісне розслідування кримінальних правопорушень а те щоб, щомісяця виконувався план по виставленню статистичних карток за будь-яку ціну. Робота РВ спрямована не на захист прав свобод громадян, розкриття злочинів, а на виставлення "паличок".
Теж саме буває, коли проводяться якісь відпрацювання чи операції. Наприклад відпрацювання по виявленню нелегального виробництва спиртних напоїв. З УМВС поставили задачу виявити підпільний завод по виробництву спирту. На зауваження, що у нас в районі немає таких заводів, з УМВС відповідають - значить погано шукаєте, хоч самі створюйте. Якщо за тиждень не буде виконано, то начальника РВ викличуть на заслуховування до УМВС, дадуть догану, навіть можуть звільнити. Відповідно злий начальник РВ в стані істерики, вимагає від всіх працівників кинути всі свої задачі і будь за що знайти підпільний завод. Працівники замість того, щоб розкривати злочини, які вже вчинені (крадіжки, грабежі) змушені витрачати час на шукання міфічних показників.
На нашу думку давно треба відмовитись від цих "пострадянських" перегонів за показниками та зосередити зусилля на безпосередній роботі. В якості системи оцінки роботи запозичити одну з моделей європейських країн. Наприклад у вересні 2014 року у МВС України польські колеги презентували систему оцінки роботи польської поліції, яка вже розроблялася в врахуванням аналізу досвіду поліції Норвегії, Великобританії, Германії, Франції та інших країн.

6) Рівняння на європейський зразок
Останні роки керівництво МВС говорило про необхідність відповідності міліції європейському зразку. Але яка мова може йти про створення міліції європейського рівня, якщо рівень життя нашої країни на рівні жебрацтва, як можливо в нищій країні створити гарно працюючий орган європейського рівня, при цьому безкоштовно. Якщо міліціонерам ставлять задачі європейського рівня, то чому в них зарплати далекі від цього - найнижчі в Європі. Чому ж в них немає матеріально-технічного забезпечення європейського рівня? Якщо ставите задачі європейського рівня - так дайте забезпечення європейського рівня.
Треба зрозуміти одну істину - Безкоштовно європейську міліцію не зробиш.
Якщо керівництво МВС думає, що міліція покинута на призволяще буде бездоганно і гарно працювати, підніме свій авторитет то це самообман.


Колектив районого віділу УМВС України

коментарі

06.04.2015 | Станіслав
Так дійсно, міняти треба не тільки зарплати і фінансування а і закони які регулюють діяльність міліції. Наприклад той же інститут "понятих" він відмер разом із радянським союзом і безмежним бажанням громадян допомогати міліції.
Зараз неможливо провести слідчу дію (огляд, обшук) бо ніхто не погоджується бути понятим. Або наприклад якщо їх ніде взяти, при огляді місця події у полі у 03:00 годині ночі. Тут або потрібно ввести якусь адміністративну відповідальність за "Відмову від виконання функцій понятого при запрошені працівником міліції" або взагалі скасувати цей інститут. Бо знову ж, якщо громадянин відмоляється бути понятим треба їти шукати іше 2 понятих щоб засвідчити факт відмови і так до безмежності. Це абсурдно.
Тут корінь проблеми у недовірі до міліції судів, прокурорів і суспільства в цілому. Показання і рапорти працівників мілдіції у суді не приймають до уваги і не вважають доказом посилаючись на зацікавленість. Та пробачте, держава покладає обовязок на працівників міліції виїжджати на місця злочину, припиняти злочини, яка тут зацікавленість????
Якщо ні суди ні суспільство не довіряє міліції - нащо в загалі така міліція.
Тут на мою думку є один простий вихід - треба дати більше повноважень працівникам міліції (нової поліції). Принаймні та ж дрібниця, чому офіцер поліції не може сам зафіксувати факт відмови затриманого від підпису, чому дял цього потрібно кудись бігти шукати понятих.
Або наприклад якщо наряд поліції (ДАІ або Патруль) побачив на вулиці факт скоєння правопорушеня, то якщо при цьому не було свідків або немає відеозапису, то суддя скаже, що не має доказів вчинення правопорушення, а рапорти 2 офіцерів які були очевидцями правопорушеня судом не рахуються.
Як приклад хочу привести досвід США. Там офіцер поліції виявивши правопорушення затримує порушника і складає 1 рапорт. Швидко і просто і дешево.
І цей рапорт є доказом вчинення правопорушення для суді і більше нічого не потрібно.
Не треба складати купу протоколів про правопорушення, про затримання, купу бумаг про розяснення йому прав, купу пояснень свідків, викликати йому безкоштовного адвоката вночі. Все це дуже довго, дорого і занадто бюрократично і безглуздо.
1 рапорт і все! І якщо порушник захоче поставити під сумнів рапорт поліцейського він повинен привести 3 свідків які скажуть що було не так. А у нас все навпаки, якщо поліцейський не приведе 3 свідків то порушник буде безкарний.
Так, там поліцейські щомісяця проходядь тестування на детекторі брехні, тому їхні рапорти і ввжаються безспірним доказом. Чому б і нам не запровадати таку практику.


Ви також можете скористатись формою для коментарів від соціальних сетей